قالب فلزی بتن کلمات کلیدی: قالب فلزی بتن-داربست مدولار کلمه کلیدی اصلی: قالب بتن چکیده: توانایی کنترل شکل سازه ی بتنی با کمک قالب بتن، کیفیت بالای بتن ریزی و صیقلی بودن سطوح بتن ریزی شده از فواید اصلی قالب بتن فلزی می باشد. عنوان: فواید استفاده از قالب فلزی بتن متن:

اجرای سازه های بتنی با شکل هندسی دلخواه، ظاهری مناسب و استحکام بالا نیازمند یک قالب بتن مناسب است. قالب فلزی بتن با ویژگی ها و توانایی های کنترلی منحصر به فردی که دارد،‌ امروزه بیش از هر نوع قالب بتن دیگر مورد استفاده ی معماران و مهندسان است. یکی از اساسی ترین و مهمترین ویژگی های قالب فلزی بتن،‌ بالا بردن سرعت فرآیند پیاده سازی سازه ی بتنی می باشد. با یادگیری اصولی نحوه ی درست استفاده از این نوع قالب بتن می توان، سازه های بتنی با حجم بالا و دارای شکل های هندسی گوناگون را به سرعت و با ظاهری صاف و صیقلی پیاده سازی کرد.

چرا از قالب فلزی بتن استفاده کنیم

اصولاً افرادی که در حرفه ی قالب بندی فعالیت دارند، از انواع مختلف قالب بتن برای ساخت یک سازه ی بتنی به مانند ستون سیمانی،‌ حصار، سنگفرش، اجرای پی و حتی پیاده رو های سیمانی استفاده می کنند. توانایی بالای تحمل وزن سیمان توسط قالب فلزی بتن و قالب های بتن چوبی، آنها را به معمول ترین نوع قالب هایی که جهت قالب بندی استفاده می شود، تبدیل کرده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که به عنوان کلید اصلی انتخاب نوع وسیله ی قالب بندی یا قالب بتن مطرح می باشد، سرعت اجرا، طول عمر قالب و میزان هزینه ی لازم جهت خریداری آن است. قالب های فلزی عصر جدید علاوه بر داشتن طول عمر طولانی، سرعت در اجرا و هزینه ای مقرون به صرفه جهت خریداری آن، توانایی کنترل شکل سازه ی بتنی و شکل دهی ظاهری زیبا به آن را نیز دارند. در واقع اگر بخواهیم یک ستون دایره ای شکل سیمانی یا داری اشکال هندسی چند ضلعی بسازیم، تنها گزینه ی مناسب جهت پیاده سازی، قالب بتن فلزی است.

تصویر 1

چگونگی به کار بندی قالب فلزی بتن

روش استفاده و به کار بندی قالب فلزی بتن بسیار ساده و راحت است. در واقع برای ساختن یک سازه ی بتنی با این نوع ابزار قالب بندی، نیاز نیست سیم های آرماتوربندی و دیگر وسایلی که در قالب بندی با استفاده از تخته و چوب نیاز است، تهیه گردد. تنها کافی است با چرب کردن قسمت های داخلی قالب فلزی، پیچ و مهره هایی که محل اتصال صفحه های قالب است را محکم کرده و مخلوط سیمان را درون آن بریزیم.

معمولاً مدت زمان لازم برای باز کردن قالب های فلزی بسیار کمتر از انواع دیگر قالب هایی است که در این حرفه مورد استفاده می باشد. علاوه بر این مهندس ساختمان با اطمینان بالاتری می تواند کیفیت سازه ی ساخته شده را تائید کند،‌چراکه با استفاده از این نوع قالب بندی تمامی به اصطلاح شیره ی سیمان درون سازه حفظ می گردد و استحکام بالایی به سازه می دهد.

تصویر 2

ابزار کمکی قالب بندی با استفاده از قالب فلزی بتن

برای اجرای سازه های سنگین بتنی به مانند پل های هوایی و روگذرها معمولاً از داربست مدولار جهت نگهداری قالب های فلزی استفاده می شود. به طور معمول داربست مدولار مثلثی یا امگا یکی از انواع گوناگون داربست هایی است که برای اجرای بهتر قالب فلزی بتن مورد استفاده است. البته انواع دیگری از داربست مدولار نیز توسط مهندسان برای اجرای قالب بتن استفاده می شود که هر کدام مزیت خاص خود را دارد.

ارسال دیدگاه

پست های مرتبط