پلی وود چیست؟

آیا تا به حال واژه پلی وود به گوش شما رسیده است؟ در مورد آن چه اطلاعاتی دارید؟ پلی وود چه کاربرد هایی می تواند داشته باشد؟

برای پاسخ گویی به سوالات بالا، ابتدا به یک توضیح کلی در مورد انواع پلی وود می پردازیم تا با این محصول بیشتر آشنا شوید. کلمه پلی وود از ترکیبWood-plastic composite  گرفته شده است. این کامپوزیت ها، با نام اختصاری wpc خوانده می شوند و از چوب، پلاستیک و مواد دیگر ساخته می شوند. ماده اولیه پلی وود از موادی چون کاه، بامبو، پوسته بادام زمینی و پلی پروپیلن ها، پلی اتیلن و پی وی سی ساخته می شود. سپس به آن ها، مواد ترکیبی دیگر مثل رزین افزوده شده و پس از قالب گیری به شکل مورد نظر در می آید.

فروش پلی وود

از پلی وود در ساخت محصولات مختلفی استفاده می شود و کاربرد های فراوانی دارند. کامپوزیت ها در لوازم تزیینی خودرو، ساختمان سازی، کشتی سازی، راه آهن، دکوراسیون ساختمانی و… استفاده می گردد. علاوه بر تزیین داخلی ساختمان مانند مبلمان، کابینت آشپزخانه و…، از این کامپوزیت های چوبی- پلاستیکی، در نمای خارجی ساختمان نیز بهره گرفته می شود.

مزایای استفاده از پلی وود:

پلی وود یا همان کامپوزیت، برای استفاده در هر جا و مکانی، دارای محاسن بسیاری می باشد که باعث شده استفاده از آن به سرعت گسترش یابد و بازار عرضه و تقاضایش روز به روز رونق بالایی بگیرد. از جمله ویژگی ها و امتیازات استفاده از پلی وود یا همان کامپوزیت، می توان به این موارد اشاره نمود:

این مواد دارای مقاومت بسیار بالایی می باشند و در برابر صدمات مختلف مثل ضربه، خش، جانوران موزی مثل موش و موریانه، رطوبت، فشار و ضربه و… مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. ویژگی دیگر آن ها قابل بازیافت بودنشان است که سبب تخریب و آسیب رسانی به محیط زیست نمی شوند. همچنین، می توان کامپوزیت یا پلی وود را به راحتی شستشو داد و در شرایط جوی مختلف، طول آن ها کم و زیاد نمی گردد. طول عمر مفید آن ها بالای 30 سال می باشد که سبب استقبال بیش تر از آن ها شده است. نکته دیگر این که این مواد کاملا عایق می باشند و در برابر گرما و سرما و رطوبت و حرارت، یک مانع بسیار قوی محسوب می گردند.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت wpc ها، قابلیت تغییر در مواد تشکیل دهنده طبق خواسته سفارش دهنده می باشد. همچنین هزینه ساخت این مواد بسیار کم بوده و مقرون به صرفه می باشند. پلی وود در مقابل آتش و حریق نیز مقاوم می باشند و طبق آزمایشات انجام شده، می توان به آن موادی افزود که آتش و دود را به عقب می راند. در نتیجه خطر اتصالی برق و جرقه را نیز ندارد و می تواند در محیط هایی که احتمال وجود این خطر ها می رود به خوبی استفاده شود.

روش ساخت کامپوزیت چوبی-پلاستیکی:

برای ساخت کامپوزیت از چوب و پلاستیک، ابتدا  پلی اتیلن چگالی بالا (HDPE)، پلی اتیلن چگالی کم (LDPE) و پلی وینیل کلرید (PVC)و چوب را با هم مخلوط می کنند تا خمیری از این مواد بدست آید. در این میان مواد دیگری نیز مانند رنگ و تثبیت کننده به آن ها افزوده می شود. به طور کل، از سه روش فرایند اکستروژن (بیرون رانی)، قالب گیری تزریقی و فشار مذاب بین دو نیمه قالب برای تولید این محصولات استفاده می شود. بیشترین میزان تولید از روش اول می باشد. در روش اکستروژن، مواد ذوب شده را با فشار از قالب خارج می کنند که این کار با استفاده از بیرون آور ها انجام می شود.

قیمت پلی وود چگونه است؟

به طور کلی با توجه به این که می توان میزان چوب یا پلاستیک این محصولات را تغییر داد، نمی توان قیمت واحدی برای آن ها تعیین کرد ولی گفته می شود که قیمت این محصولات با چوب های فرآوری شده مقایسه می گردد. محصولات چوب پلاست امروزه در تمام کشور های پیشرفته دنیا در دست استفاده می باشند و برای ساخت الوار های سقف، در و پنجره، اسکله های دریایی و … استفاده می گردند

ارسال دیدگاه

پست های مرتبط