معرفی قالب بتن و کاربرد آن در صنعت ساختمان

 

از قالب بتن در صنعت ساختمان   چه استفاده ای می شود.

 

بتن یکی از بهترین و مشهورترین موادی است که در کار ساخت وساز صنعت ساختمان به کار می رود،در طول سالیان گذشته از مواد دیگری نیز برای اتصال ها در ساختمان ا ستفاده می شده است ،اما به مرور زمان به دلیل عدم وجود کیفیت کافی این مواد ترک میخوردند و از بین می رفتند. یکی از محبوبت ترین و محکم و استوارترین مواد برای  سازه ها بتن می باشد. قالب بتن یکی از تعاریف و مفاهیمی است که در علم ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

{تصویر1}

قالب بتن از چندین ماده که باهم به وسیله ی ماده ای چسبنده  ترکیب می شوند تشکیل می شود .و مانند آلمینیوم و فولاد تنها به یک ماده ی واحد اشاره ندارد.

ترکیبی از مصالح درشت دانه با سیمان مایع مواد تشکیل دهنده ی قالب بتن را به وجود می آورند، این مواد بعد از ترکیب با گذر زمان ماهیتی سخت و محکم پیدا می کنند که برای اتصال به کار گرفته می شود.بتن نیز می تواند از موادی مانند آهک و سیمان تشکیل شود که با توجه به نوع مواد  تشکیل دهنده ی آن می تواند در موارد مختلف و متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد.نوعی از بتن که متشکل از سیمان و قیر می باشد برای آسفالت کردن سطح خیابانها و جاده ها استفاده می شود ،سیمان هیدرولیک نیز نوع دیگری از قالب بتن می باشد که از مخلوط سیمان خشک و آب شکیل می شود، واکنشی که در اثر این ترکیب به وجود می آید باعث تولید ماده ای سختی که بادوام نیز هست می شود.

 

{تصویر 2}

 

 

 

تاریخ پیدایش قالب بتن:

رومیان باستان از اولین کسانی هستند که از قالب بتن استفاده می کرده اند. در ساخت کواوئیسم تا حدود زیادی از بتن استفاده  شده است ، هم چنین گنبد پانتئون نیز که از بزرگترین بناهای جهان است که سازه ی آن مورد  تقویت قرار گرفته است نیز ، از بتن ساخته شده است.

امروزه در ترکیب موادی که بتن از آنها تشکیل می شود تغییراتی برای هر چه بهتر شدن کیفیت ساخت بتن صورت پذیرفته است، ولی تنها نقطه ضعفی که بتن دارد ، عدم انعطاف پذیری آن می باشد .

 

انواع مختلف  قالب های بتن

1.قالب چوبی سنتی : قالب بتن در کارگاه ساختمانی از جنس  های چوب یا تخته سه لایه و یا  اینکه تخته ی خرده چوب ضد رطوبت تهیه می شود.با وجود سادگی تهیه قالب بتن تهیه آن برای استفاده در سازه های بزرگ بسیان زمان بر می باشد. قالب های بتنی تشکیل شده از تخته خرده ی چوب طول عمر کمتری نسبت به دیگر قالبهای بتنی را دارا می باشند.این قالب بتن نسب به دیگر قالب های بتنی انعطاف پذیر تر بوده و حتی  در ساخت سازه هایی که دارای پیچیدگی هستند نیز می توان از این نوع قالب بتن استفاده کرد.

 

2-قالب های بتنی مهندسی: این نوع قالب ها که از نوع پیش ساخته فلزی  فولاد و یا آلمینیومی هستند، هنگام به کارگیری در ساخت سازه باید با مواد سطح سازنده ی سازه همانند آلمینیوم ،فلز چوب و.. پوشانیده شوند.سرعت ساخت این  نوع از قالب بتن خوب بوده وهزینه ی دوره عمر آن کم است. قالبهای بتن پلاستیکی با قابلیت باز یافت که یک مجموعه ی متصل به هم برای ساخت انواع مختلف سازه های بتنی ساده هستند، قالبهای بتنی بسیار سبک و محکمی هستند . قالب های پلاستیکی برای  تولید  خانه هایی با حجم بسیار  به دلیل دارا بودن هزینه پایین مناسب هستند.

{تصویر 3}

3- قالب روپوش دار عایق موقت:این نوع قالب بتن از جنس قالبهای بتنی عایق می باشد که در کارگاههای ساختمانی تهیه می شود.این نوع قالب بتن پس از شکل گرفتن و ساخت در محل باقی مانده و اثرات مفیدی مانند عایق کردن صدا و دما و مقاومت  را دارا می باشند.

4-مجموعه قالبهای ساختاری که در محل ماندگار هستند:این شکل قالب که عموما از جنس پلاستیک مسلح در کارگاههای ساختمانی ساخته می شود ، در شکل لوله هایی تو خالی برای به کار گیری  برای ساخت ستون و کف تهیه می شود.این نوع قالب بتن بعد از ساخته شدن در محل باقی مانده و مانند محور و برش مسلح عمل می کند.

 

 

META KEYWORD: قالب بتن،انواع قالب بتن ، قالب بتن در ساخت سازه،کاربردهای مختلف قالب بتن

 

ارسال دیدگاه

پست های مرتبط