برای ساخت هر سازه، قالب های مختلفی نیاز است تا بتوان اسکلت بتنی بنا را ایجاد کرد. به منظور ساخت یک بتن مرغوب، می توان از یک قالب فلزی بتن مقاوم استفاده کرد تا  بتوانیم اسکلت بتنی استانداردی برای بنا بسازیم. از اینرو برای ساخت هر سازه ای، وجود قالب فلزی و همچنین داربست مدولار بسیار مهم می باشد.

قالب های بتنی

بدیهی است که بتن از جمله پر کاربرد ترین مصالح ساختمان به شمار می رود. بتن ها در ابتدا حالت خمیر گونه دارند و با گذر زمان سفت می شوند. این ماده بتنی خمیری شکل را در قالب های مخصوص با شکل خاص می ریزند تا پس از سرد و خشک شدن، شکل خاصی که مد نظر است را بگیرد. از آنجایی که تهیه قالب های بتنی هزینه بسیار زیادی دارد، توجه به نوع و کیفیت آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

قالب ها از جنس چوب، پلاستیک، فولاد، فایبرگلاس و … تهیه می شوند.

تصویر 1

قالب فلزی بتن

امروزه قالب فلزی بتن نقش بسیار مهمی در پروژه های عمرانی دارد. قالب های فلزی برای نگهداری بتن، مقاومت و استحکام لازم را دارند و با وجود فشاری که با ریختن بتن درون قالب فلزی، وارد می شود، باز هم مقاوم هستند و شکل خود را از دست نمی دهند.

تصویر 2

مزایا و معایب قالب فلزی بتن

هر نوع قالبی وابسته به ویژگی هایی که دارد، مزایا و معایب بسیار دارد که در بعضی موارد مزیت های آن ها بیشتر از معایت آن ها می باشد. قالب فلزی بتن، دارای مقاومت بیشتری نسبت به قالب های دیگر است و تعداد دفعات بیشتری می توان از آن استفاده کرد. استفاده از قالب فلزی بتن سرعت انجام کار را افزایش می دهد و در نتیجه می توان در مدت زمان کوتاه تری، کار بیشتری انجام داد. این نوع قالب فلزی در برابر آتش سوزی از خود مقاومت نشان می دهد و این یکی از ویژگی هایی است که باعث شده است نسبت به نوع چوبی و پلاستیکی قالب ها، برتری داشته باشد. می توان ظرفیت این قالب فلزی بتن را تغییر داد و در نتیجه کارایی بسیار بالایی دارد.

از میان معایب آن می توان به این اشاره کرد که این نوع قالب فلزی بتن، عایق حرارت نمی باشد و در نتیجه تبادل گرمایی بسیار بالایی دارد. برای تهیه این نوع قالب فلزی، در ابتدا باید بهایی زیادی بپردازید.

امروزه متداول ترین نوع قالب ها، قالب فلزی بتن هستند؛ چرا که آن ها در گروه خود به عنوان بهترین مدل شناخته شده اند. با وجود وزن بالایی که قالب فلزی بتن دارد و هزینه ای که در ابتدا باید برای آن ها صرف کرد، باز هم مورد استفاده قرار می گیرند. این قالب ها همراه با داربست فلزی مدولار بسیار کاربرد دارند تا در بخش های متفاوت بتن ریزی از قبیل دیوار، تیر و ستون بکار برده شوند.

ارسال دیدگاه

پست های مرتبط