قالب بندی بتن با قالب فلزی مزایای خاص خود را دارد. در ادامه مقاله بیش تر در ارتباط با فواید قالب فلزی و کاربرد های آن و هم چنین نکات ایمنی در داربست مدولار بحث خواهیم کرد.

فواید قالب بندی بتن با قالب فلزی

در مواردی که حجم و متراژ کار بسیار بالا است بهتر است از قالب های فلزی استفاده کنیم. این قالب ها به راحتی جا به جا شده و به سهولت باز و بسته می شوند. لذا در قالب بندی بتن و پس گیری قالب مشکل زیادی نیست. مزیت دیگر قالب بندی بتن سرعت بالای اجرای عملیات قالب بندی بتن با قالب فلزی است. هم چنین سطح صاف و یک دست قالب فلزی بتن کار قالب بندی بتن را به مراتب راحت تر می کند. با استفاده از قالب فلزی دکفراژ بسیار سریع قابل انجام می باشد. اما یکی از دیگر از فواید قالب بندی بتن با قالب فلزی قابلیت استفاده مجدد از این قالب ها می باشد که این خود بهره وری و کارایی قالب ها را چند برابر می کند. درست است که ممکن است قیمت این قالب فلزی به نسبت گران تر باشد، اما به این دلیل که می توان چند بار از آن استفاده کرد، هزینه ی کلی آن بسیار به صرفه است.

شیوه های قالب بندی بتن

با کمک قالب فلزی بتن می توان شیوه های قالب مختلفی را به کار برد. برای مثال از قالب فلزی بتن می توان در قالب بندی دیوار، قالب بندی فنداسیون، قالب بندی ستون و قالب بندی تیر و دال استفاده کرد. معمولاً برای قالب بندی دیوار ها در گستره ی وسیع از قالب فلزی مدولار استفاده می شود. هم چنین از این قالب ها به دلیل مقاومت زیاد، سرعت بالا و کاهش هزینه ها در قالب بندی فونداسیون نیز استفاده می شود. چون معمولاً ستون ها پایه گرد و مقطع دایره ای دارند. بهترین روش برای قالب بندی این نوع ستون ها استفاده از قالب فلزی مدولار می باشد. اما در قالب بندی تیر و دال عموماً ترکیبی عمل می شود و علاوه بر قالب فلزی بتن از دیگر روش ها نیز برای قالب بندی تیر و دال استفاده می شود. در هر حال قالب فلزی بتن در همه جا و در هر زمان کارایی خود را ثابت کرده است و یکی از بهترین روش ها محسوب می شود.

تصویر 1

نکات مهم در مورد داربست زنی داربست مدولار

در داربست زنی و استفاده از داربست مدولار بهتر است از بریس ها به شکل ضربدری استفاده شود تا مقاومت آن افزایش یابد. بست ها باید هر چند وقت یک بار روغن کاری بشنود. در سطوح ناهموار بهتر است از داربست مدولار چکشی استفاده گردد که پایه ها به صورت قائم روی هم قرار می گیرند. هر گاه حجم کار زیاد است بهتر است از داربست مدولار مثلثی استفاده کنید. هم چنین باید فاصله بین پایه های عمودی داربست رعایت شود.

ارسال دیدگاه

پست های مرتبط