سازه بتنی یا فولادی؟

همواره در شهرها شاهد ساخت و سازهای زیادی هستیم از ساختمان های کم طبقه بگیرید تا برج های بلند مرتبه که جلوی آنها انواع مصالح دیده می‌شود.

ساختمان‌هایی که سازه های آنها گاها از جنس بتن و گاهی هم از جنس آهن و فولاد ساخته می‌شود سوالی همواره همه سازندگان در مورد آن داشته اند این است که کدام سازه بهتر و برتر است؟

سازه های فلزی یا سازه های بتنی؟  و اصولا معیارهای ساخت , جوابی متفاوت برای همه سوال کنندگان به همراه دارد.

عوامل موثر در توجیه اقتصادی ساختمان

عواملی همچون هزینه, زمان و کیفیت ساخت و سرمایه ملی همواره بستر طرح‌های بزرگ و کوچک ساختمان‌ها با سرمایه‌گذاری‌های مختلف بوده است چرا که سود حاصل از سرمایه گذاری با اتمام پروژه رابطه بسیار نزدیکی با هم دارند و هر چه زمان اتمام پروژه طولانی‌تر شود شاهد افزایش قیمت‌ها در تمامی موارد پروژه از جمله مصالح و غیره می باشیم و در نهایت قیمت تمام شده طرح مورد نظر و پروژه انجام شده افزایش پیدا می‌کند که اولا بازگشت دیرتر سرمایه را در بر خواهد داشت و ثانیا پروژه دیرتر به سرمایه خود می‌رسد.

تفاوت بتن با فولاد

از نقطه نظر اقتصادی سازه های بتنی هزینه کمتری نسبت به سازه های فولادی دارند در صورتی که سازه های فولادی ابتدا نیاز به سرمایه بیشتری دارند ولی در جهت تسریع بخشی به کل پروژه به صرفه تر و مرقون به صرفه تر می باشند.

در اسکلتهای فلزی حتما باید تمامی اسکلت آماده باشد ,در صورتی که اسکلت های  سازه های بتنی آرمه طبقه به طبقه پیش می‌رود یعنی ابتدا ستون‌هایی هر طبقه آماده و سپس سقف آن پی ریزی می گردد و بعد از احداث یک طبقه به طبقه بعدی برای پی ریزی, جریان پروژه ادامه پیدا می کنند

در مبحث اجرای پروژه از نقطه نظر زمانی اینکه پروژه های کمتر از شش طبقه در هر دو مبحث چه سازه اسکلت فلزی و چه سازه های بتنی باشد خیلی جریان زمانی و تحویل پروژه متفاوت نمی باشد ولی جریان پروژه های پر واحد و حجیم چند طبقه در سازه های اسکلت فلزی سریعتر و مناسب‌تر پیش می‌رود

کیفیت سازه

با شرایط کاملا ایده آل یعنی با در نظر نگرفتن محدودیت زمانی و هزینه‌ها عامل کیفیت را مورد بررسی قرار می‌دهیم کیفیت را می‌توان از چند منظر مورد نقد قرار داد که می‌توان به گزینه های زیر اشاره نمود

·        مقاومت در برابر زلزله

·        مقاومت در برابر حرارت

·        قابلیت ترمیم آسان

·        مقاومت در برابر وزن (مقاومت مصالح )

هرچقدر مصالح ساختمانی که در عرض ساختمان سازی بتن و فولاد هستند قابلیت تحمل نیرو های بیشتری را داشته باشند در نتیجه کیفیت ساختمان بالاتر می باشد.

در طراحی سازه ها ی بتنی  مقاومت بتن را ۱۰ درصد مقاومت فولاد پیش‌بینی می‌کنند پس ابعاد ستونها در سازه های بتنی به مراتب بیشتر از سازه‌های فولادی است.

سازه های بتنی بسیار سنگین تر از سازه‌های فولادی هستند و در پاسخ به این مشکل باید گفت اندازه های بزرگ یک سازه تا جای مورد قبول مهندسین قرار می گیرد که منجر به سنگینی بیش از اندازه سازه شود.

مقاومت در برابر زلزله

یکی دیگر از جنبه های کیفیت مقاومت سازه در برابر زلزله می باشد در بیشتر موارد سازه های بتنی آرمه نسبت به سازه های فولادی نسبت به زلزله از مقاومت بیشتری برخوردار هستند چرا که دیوارهای بتنی به علت سختی بیشتر در مقابل لرزش ها مقاوم تر خواهد بود

نکته قابل توجه در مبحث مقاومت در برابر زلزله بحث طراحی سازه می باشد که اگر هر دو سازه به خوبی طراحی نشوند در برابر زلزله مقاومت چندانی نخواهد داشت.

مقاومت در برابر حرارت

اصولاً ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که تا چند ساعت در برابر آتش و حرارت مقاوم باشد

در سازه های بتن آرمه مقاومت بیشتری نسبت به سازه های فولادی مشاهده می کنیم و از این رو سازه های بتنی در برابر حرارت و آتش سوزی مقاوم تر خواهد بود نکته قابل تامل اینکه اگر در آتش سوزی ها در سازه های فولادی به موقع عمل نشود ساختمان در مدت چند ثانیه به کلی از هم فرو می پاشد.

کلمات کلیدی: سازه, بتن, فولاد, فلزی, سازه فولادی, سازه های بتنی, سازه فلزی

 

 

ارسال دیدگاه

پست های مرتبط