بررسی ویژگی های دالهای مجوف وافل

 

معرفی کلی سقفهای وافل :

 

سقوف مشبک وافل , قابلمه ای و یا همان سقف های وافل  نوعی از سقف ها می باشند  که جهت پوشاندن سطوح وسیعترو گسترده تر که میزان  بار خیلی کمتری به آن وارد می شود را وافل کی گویند و در کارها  اجرا می شود ..

این سقف وافل که همچون دال دوطرفه عمل (کار )می کند دارای هزینه اجرای خیلی  بیشتری  و قابل ملاحظه ای در مقایسه با اجرای دیگر سقف ها هم رده خود می باشد اما در این نوع سقف  (وافل)نیازی یا احتیاجی به میلگردهای تقویتی و اتصال آنها به تیرها اصلا نمی باشد بنابراین قادرید از هنگامی که  اجرای خیلی کمتری برای وافل برخوردار باشد ..

سیستم قالب بندی این نوع وافل  قابلمه ای می باشد و این سقف وافل دارای وزن کمتری نسبت به بقیه دالها است (مجوف).

این نوع وافل برای پوشاندن دهانه های وسیع بسیار بسیار مناسب است و چون دو طرفه است در هر چهارطرف خود دارای تکیه گاه میباشد ..

در آیین نامه بتن  وافل  ایران فصل دالها در باره  این نوع دال بتنی توضیحاتی و نکاتی  در مورد خصوصیات و نحوه اجرا وافل ارایه شده است.

در این نوع اجرا وافل برای کاهش یا کمتر شدن بار مرده سقف در آن حفره هایی ایجاد و تولید میگردد اما در انتهای ستونها و در برخی موارد در انتها و در امتداد تیرها نیز توپر میگردد ..

از آنجا که این وافل سقف دال دو طرفه است در دو سو باربری انجام میگردد ..

جهت  اجرا زیر سقف در قسمت حفره های مربعی قالبهای فولادی قرار میدهند و بعد  از بتن ریزی روی سقف و بعد از ۲۸ روز که بتن به مقاومت نهایی و کلی  خود رسید قالب ها باز میگردند ..استفاده از این نوع بتن ها هم مقرن به صرفه هم با کارایی بالا تری می باشد.

 

 

ارسال دیدگاه

پست های مرتبط